Monday 18 July 2011

ADAB MEMILIH CALON ISTERI ATAU CALON SUAMI

Di dalam persoalan memilih calon adalah menjadi tanggungjawab bagi wali keatas anaknya atau terhadap saudaranya yang perempuan  bagi memastikan calon suami yang dipilih khasnya memenuhi tertib di bawah yakni memastikan calon yang dipilih adalah dari kalangan lelaki yang takut pada Allah. Barangsiapa mempersuamikan anak atau saudaranya dengan orang yang fasiq maka telah memutuskan olehnya akan rahim kerabatnya. Seeungguhnya berdosalah kerana haram hukumnya bagi wali yang memutuskan rahim itu. Antara ciri-ciri calon yang dipilih ialah:-
  • Pilihlah calon yang mempunyai agama yakni takut pada Allah dan banyak beribadat serta meninggalkan perkara yang diharam.
  • Pilihlah calon yang mempunyai perangai yang baik dan lidah yang baik yakni mempunyai akhlak yang mulia, bersopan santun dan berbudi bahasa.
  • Pilihlah calon yang mempunyai rupa paras yang menarik bagi mengawal  nafsu daripada tertarik terhadap orang yang berpakaian dan berperangai tidak baik. Tetapi utamakanlah yang beragama kerana keagamaannya akan dapat menjinakkan dan menyejukkan hati kita bila memandangnya.
  • Pilihlah calon isteri yang mas kawinnya tidak sampai membebankan calon lelaki.
  • Pilihlah calon isteri dari keturunan yang mempunyai ramai anak. Perempuan yang mempunyai ramai anak adalah berkat. Sesungguhnya Nabi SAW berbangga dengan ramai umatnya di akhirat nanti.
  • Pilihlah calon isteri yang terutama dari kalangan anak dara.
  • Pilihlah calon yang dari keturunan yang baik yakni dari keturunan yang memelihara agama.
  • Pilihlah calon yang bukan dari kerabat yang hampir bagi mengembangkan zuriat dan kecerdikan dan mengelakkan anak mewarisi penyakit keturunan.
Diriwayatkan pada suatu hari seorang lelaki telah bertanya kepada Hassan al Basri ra tentang anak perempuannya yang telah dipinang oleh orang dan bagaimana untuk dia menetapkan siapa yang harus dipilih sebagai teman hidup anaknya. Maka dijawab oleh Hassan al Basri ra agar dipilih seorang lelaki yang takut akan Allah kerana jika ia mencintai anak lelaki tersebut nescaya dia akan memuliakan anaknya itu dan sekiranya  dia benci tidak dia menghina anakmu itu.

1 comment:

  1. salam kenal singgah sini dan follow.jemput ke blog saya.

    ReplyDelete


ShoutMix chat widget