Wednesday 27 July 2011

MARHABAN YA RAMADHAN

MARHABAN YA RAMADHAN

HADIRMU MEMBAWA SERIBU MAKNA DALAM KEHIDUPAN

PUJI-PUJIAN BAGI ALLAH ATAS RAHMATMU YA TUHAN...


Bulan Ramadhan merupakan penghulu segala bulan.. Bulan keberkatan. Kedatangannya merupakan satu anugerah yang besar kepada seluruh umat Islam Banyak-banyak bersyukur kami  kepadamu Ya Allah.. yang menganugerahkan kami dengan pelbagai nikmat dan rahmat. Moga kami diberkati dan diberkati dengan limpahan demi limpahan rahmatmu yang Maha Luas oh.. Tuhan.

Setinggi-tinggi kesyukuran kami panjatkan hadratmu Ya Allah..
Demi Mu.. Hanya engkaulah cinta kami Ya Allah dan biarkanlah selamanya begitu, Ya Allah jangan engkau langkahkan kaki kami atau tidak engkau langkahkannya melainkan sentiasalah kami berada dalam taat dan menuntut redhamu semata...

Tuhanku engkaulah maksudku tiada yang lain dan  redhamu  yang ku tuntut tiada yang lain...

Sahabat-sahabatku yang dimuliakan Allah, insyaallah.. Di antara kelebihan bulan yang dinamakan Ramadhan ini serba sedikitnya adalah seperti berikut:-

Bila tiba malam pertama Ramadhan maka bertiuplah angin dari bawah arasy meniup daun-daun syurga dan pintu-pintunya maka terhasillah irama dari tiupan itu yang merdunya tiada tolak bandingan lagi. Berhiaslah segala bidadari dengan kecantikan yang tiada tandingan sambil bertanya, Siapakah yang hendak meminang kami dari Allah? Diperintahkan oleh Allah agar dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka bagi Umat Nabi Muhammad SAW yang berpuasa.

Di permulaan Ramadhan ini juga Allah perintahkan Jibril turun ke bumi untuk membelengu syaitan dan dilontarkan ke lautan supaya tidak dapat membinasakan puasa umat kekasihnya iaitu Umat Nabi SAW

Setiap malam Bulan Ramadhan Allah berfirman tiga kali iaitu, adakah ada orang yang meminta? Nescaya akan aku berikan, adakah ada orang yang bertaubat? Nescaya aku terima, Adakah ada orang yang meminta ampun? Nescaya aku ampunkan dia.

Setiap hari pada Bulan Ramadhan tatkala berbuka puasa Allah SWT akan memerdekakan seribu-ribu Umat Muhamad SAW padahal sudah diwajibkan bagi mereka neraka.

Setiap saat hari Jumaat siang dan malam pada Bulan Ramadhan Allah memerdekakan seribi-ribu lagi dari neraka walhal telah wajib bagi mereka neraka itu.

Di saat akhir Bulan Ramadhan Allah memerdekakan pada hari itu sebilang-bilangan orang yang dimemerdekakan dari awal hingga akhir Ramadhan.

Paling istimewa di dalam Bulan Ramadhan turut terdapat satu malam yang dipanggil lailatul qadar. Beribadat di malam itu lebih baik daripada beribadat selama 1000 bulan yang di dalamnya tiada lailatul qadar. Selain itu di dalam bulan Ramadhan juga terdapat solat sunat terawih yang tiada di bulan lain.

Begitulah sedikit yang dapat ditulis di sini daripada begitu besar keistimewaan Bulan yang penuh keberkatan ini. Terima kasih Ya Allah atas kurnian ini.. Alhamdulillah...

3 comments:

  1. selamat berRamadhan :)
    Sama-sama kita memperbaiki diri dibulan Ramadhan agar menjadi lebih baik . Bulan tarbiyah .. :)

    ReplyDelete
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Salam Ramadhan Al-Mubarak, dan Salam kemaafan dipinta atas segala kekhilafan diri, Semoga Ramadhan kali ini lebih baik, lebih bermakna, lebih memberi erti bagi kita semua sehingga akhirnya kita diberi rahmat, keampunan dan kelepasan dari neraka ALLAH yang tidak tertanggung..

    ReplyDelete


ShoutMix chat widget